Strategie mediów społecznościowych dla kancelarii adwokackich – na jakich portalach warto mieć swój profil?

Strategie mediów społecznościowych dla kancelarii adwokackich – na jakich portalach warto mieć swój profil?

Zdobycie grona stałych, lojalnych klientów jest kluczem do sukcesu każdej firmy, w tym kancelarii adwokackiej, bez względu na to, czy jest to nowo otwarta kancelaria czy ta działająca na rynku od kilkunastu lat. Korzystanie z mediów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube oraz Twitter pozwalają na łatwiejsze dotarcie do grupy docelowej potencjalnych klientów kancelarii adwokackiej.

Czy aby na tak konkurencyjnym rynku usług prawnych zdobyć nowych klientów, trzeba udzielać się we wszystkich możliwych mediach społecznościowych? Nie jest to konieczne. Należy pamiętać, że media społecznościowe pochłaniają sporo czasu, a czas to pieniądze. Nie warto więc cennego czasu tracić na działania, które mają małą szansę na uzyskanie satysfakcjonującego efektu. Sam ruch w internecie i spora ilość obserwujących to jedno, ale jednak dla kancelarii adwokackiej liczą się efekty w postaci umacniania relacji z obecnymi klientami, pozyskiwanie nowych klientów oraz nawiązywanie relacji biznesowych.

Grupa docelowa klientów kancelarii adwokackiej

Przed przystąpieniem do działania w mediach społecznościowych, należy jasno określić jak kancelaria chce być postrzegana przez obserwujących oraz do jakiej grupy osób chce dotrzeć ze swoją ofertą.

Wygląd grupy docelowej klientów zależy od tego:

  • jakimi dziedzinami prawa zajmuje się kancelaria (prawo karne, cywilne, gospodarcze, handlowe, pracy, rodzinne);
  • jakie są preferencje pracujących w kancelarii adwokatów (odszkodowania z OC, rozwody, sprawy spadkowe, upadłość konsumencka);
  • które z prowadzonych przez kancelarię spraw są najbardziej dochodowe;
  • w jakiej lokalizacji znajduje się kancelaria i czy adwokaci działają tylko na rynku lokalnym czy na terenie całej Polski.

Aby wskazać grupę docelową, trzeba również odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Do kogo kancelaria adwokacka chce kierować ofertę (płeć, wiek, lokalizacja, zawód, status społeczny, zainteresowania)?
  • Gdzie osoby ze wskazanej grupy docelowej mogą szukać informacji oraz pomocy prawnej?
  • Jakie wrażenie na potencjalnych klientach chce wywrzeć kancelaria adwokacka swoimi działaniami w mediach społecznościowych?
  • Jak działają najpopularniejsze media społecznościowe i jak można je wykorzystać do pozyskania nowych klientów?

Profil kancelarii adwokackiej na Facebooku

Facebook jest dobrym miejscem na rozpoczęcie działań marketingu internetowego, ponieważ jest najpopularniejszym portalem społecznościowym w Polsce. Łatwo więc dotrzeć do dużej grupy docelowej potencjalnych klientów poprzez tworzenie sieci i grup a także dzielenie się z obserwującymi informacjami i zdjęciami. Swobodniejsza forma przekazu Facebooka pozwala na zaciekawienie obserwujących, a więc potencjalnych klientów ciekawymi zagadnieniami z dziedziny prawa. Można też pokazać zakulisowe życie kancelarii adwokackiej. Z kolei komunikacja przez Messengera, dyskusje pod postami czy pozyskiwanie opinii o usługach kancelarii może pomóc w nawiązywaniu i utrwalaniu relacji z klientami. Korzystając z Facebooka warto również skorzystać z płatnych reklam Facebook Ads i zwiększyć swoje zasięgi. Bezwzględnie należy jednak pamiętać o przestrzeganiu zasad etyki zawodowej zakazującej jawnego reklamowania i zachwalania usług.

Profil kancelarii adwokackiej na Instagramie

Instagram to fotograficzny serwis społecznościowy. Bazuje na przekazie wizualnym, tak więc kancelaria adwokacka może dodawać zdjęcia, banery i inne ciekawe treści graficzne. Jednakże tak jak w przypadku każdych mediów społecznościowych, chcąc uzyskać dużą liczbę obserwujących, trzeba regularnie dodawać posty. Dodanie zdjęcia raz na miesiąc nie ma sensu, więc aby uzyskać realny efekt, trzeba się zaangażować. Czym kancelaria adwokacka może zaciekawić obserwujących na Instagramie? Dodając zdjęcia z kancelarii, sądu, podróży służbowych, konferencji, szkoleń, wypadków integracyjnych. Można się również pochwalić zainteresowaniami członków kancelarii, publikacjami w gazetach lub mediach internetowych czy też rysunkami otrzymanymi w prezencie od dzieci klientów.

Profil kancelarii adwokackiej lub adwokata na LinkedIn

LinkedIn jest międzynarodowym serwisem społecznościowym służącym do nawiązywania kontaktów zawodowo biznesowych. Pozwala na nawiązywanie nowych kontaktów zarówno prywatnych, jak i zawodowych mogących skutkować późniejszymi współpracami czy zdobyciem nowych klientów. Adwokaci na tym portalu mogą publikować ciekawe informacje branżowe i wzajemnie się motywować. Potencjalni klienci zainteresowani usługami adwokata mogą również poznać bliżej swojego potencjalnego pełnomocnika poznając jego poglądy, drogę kształcenia czy drogę zawodową.

Kanał na YouTube dla kancelarii adwokackiej

YouTube jest serwisem umożliwiającym umieszczanie filmów w sieci ale także nadawanie na żywo. Dla większości osób YouTube kojarzy się ze słuchaniem muzyki czy oglądaniem śmiesznych filmików, jednakże już od dawna jest stosowany również jako narzędzie marketingowe w różnych branżach. Kancelaria adwokacka posiadająca swój kanał na YouTube może dodawać filmiki informacyjne albo edukacyjne lub prowadzić relacje na żywo z ciekawych wydarzeń. Można wykorzystać ten serwis również do udzielania darmowych porad prawnych. Obserwujący docenią starania kancelarii, przez co mogą chętniej skorzystać z jej usług, lub polecić je znajomym.

Profil kancelarii adwokackiej na Twitterze

Twitter to portal społecznościowy pozwalający na mikroblogowanie, a więc udostępnianie krótkich, ale treściwych wiadomości tekstowych. Ten portal jest bardzo popularny wśród młodych ludzi, dlatego warto z niego korzystać jeśli w grupie docelowej potencjalnych klientów kancelarii znajdują się osoby młode (np. rozpoczynające swoje życie zawodowe i potrzebujące pomocy w zakresie prawa pracy). Kancelaria adwokacka lub adwokaci mogą na Twitterze umieszczać krótkie informacje branżowe, ciekawostki prawne czy komentarze do aktualnych wydarzeń z kraju, czy świata.