W każdej branży nawet w tak prestiżowej, jak branża prawna, nie wystarcza już być i dobrze wykonywać swoją pracę. Nowoczesne technologie, duża konkurencja, strategie zarządzania biznesem nastawione na umieszczenie klienta na głównym miejscu sprawiły, że trzeba walczyć o klienta i dbać o niego. W związku z powyższym nasuwa się wniosek, że aktywność kancelarii adwokackiej w mediach społecznościowych jest niezbędna do budowania relacji z nowymi i obecnymi klientami.
Facebook jest miejscem, gdzie adwokaci mogą sobie pozwolić na większą swobodę niż na sali sądowej czy w kancelarii, ale mimo tego, trzeba zachować profesjonalizm i stosować się do zasad etyki zawodowej. Dodatkowo, aby osiągnąć satysfakcjonujący efekt, profil kancelarii powinien być spójny. Tak więc przed przystąpieniem do aktywnego działania na Facebooku należy się zastanowić, jak pokazać kancelarię i jej pracowników? Jak kancelaria powinna być odbierana przez obserwujących, klientów, partnerów biznesowych czy konkurencję?
Skuteczne pomysły dla kancelarii adwokackiej na tematykę postów na Facebooku
- Umieszczanie treści zgodnych z etyką zawodu adwokata – umieszczając posty na Facebooku czy innych portalach społecznościowych, kancelaria adwokacka i adwokaci muszą bezwzględnie pamiętać o Kodeksie Etyki Adwokackiej. Tej spis zasad jasno wskazuje, że jawna reklama narusza godność zawodu adwokata. Dodawane treści powinny mieć więc charakter bardziej informacyjny i edukacyjny.
- Udostępnianie informacji o zakresie usług kancelarii – obserwujący, a więc klienci i potencjalni klienci powinni wiedzieć jakimi dziedzinami prawa zajmuje się kancelaria i pracujący w niej adwokaci. Warto wskazać również dodatkowe usługi (analiza dokumentacji, przygotowanie odwołania, porada prawna), które może zaproponować kancelaria adwokacka.
- Przedstawienie wszystkich członków zespołu kancelarii adwokackiej – Facebook służy do budowania wzajemnych relacji. Obserwujący chcą więc lepiej poznać członków zespołu kancelarii. Każdy prawnik może przygotować post ze zdjęciem i krótko napisać coś o swoim wykształceniu, drodze zawodowej, pasjach związanych z prawem ale i tych z życia prywatnego (filmy, książki, podróże, nurkowanie, skoki spadochronowe).
- Umacnianie wzajemnych relacji biznesowych – prowadząc biznes jakim jest kancelaria adwokacka, właściciel podejmuje współpracę z innymi kancelariami czy firmami. Warto na Facebooku razem z partnerami biznesowymi wzajemnie polecać swoje usługi poprzez udostępnianie ciekawych postów dodawanych przez partnera, a które mogłyby zainteresować obserwujących.
- Odsyłanie do linków z publikacjami branżowymi adwokatów – portale społecznościowe i umieszczane tam posty nie są miejscem na treści długości kilku stron A4. Jednakże osoba obserwująca profil kancelarii może być zainteresowana różnymi zagadnieniami prawnymi. Warto więc odsyłać w postach do linków z artykułami napisanymi przez członków kancelarii (blog na stronie www, zewnętrzne strony internetowe).
- Wskazanie możliwości zapisania do newslettera – kancelarie adwokackie zgodnie z Kodeksem Etyki Adwokackiej nie mogą wysyłać wiadomości ofertowych drogą elektroniczną do osób, które nie wyraziły na to zgody. Posty z zachęceniem do zapisania do newslettera znajdującego się na stronie www kancelarii pozwolą na zbudowanie dużej bazy klientów, do których można będzie wysyłać ciekawe treści prawne.
- Pokazanie zakulisowego życia kancelarii adwokackiej – obserwujący na Facebooku pracujący w innej branży są zainteresowani tym, jak naprawdę wygląda życie adwokata. Wyjazdy do sądu na drugim końcu kraju, udział w szkoleniach i konferencjach, wypad integracyjny zespołu na kręgle a może siedzenie całą noc w kancelarii nad toną dokumentów. Warto dodać zdjęcie i krótki komentarz do wydarzenia.
- Zachęcenie do obserwowania innych portali społecznościowych kancelarii – Facebook jest jednym z wielu portali społecznościowych. Kancelaria lub pracujący w niej adwokaci mają swoje profile zawodowe na Instagramie, Twitterze, LinkedIn? W postach można pokazać obserwującym te profile i doprowadzić do zwiększenia zasięgów również na innych portalach.
- Zadawanie pytań otwartych i nawiązanie dyskusji z obserwującymi – dodawane na Facebooku posty nie muszą być tylko edukacyjne czy informacyjne. Można obserwującym zadać pytania dotyczące zarówno zagadnień prawnych jak i bardziej prywatnych (wymarzone miejsce na wakacje) i nawiązać rozmowę. Wzajemne lepsze poznanie doprowadzi do umocnienia relacji.
- Umieszczanie krótkich filmików lub linków do treści wideo – zamiast posta tekstowego kancelaria może dodać krótki filmik dotyczący ciekawego zagadnienia prawnego. Wiele kancelarii decyduje się na prowadzenie kanału na YouTube i umieszczania treści informacyjnych czy edukacyjnych. W takiej sytuacji warto polecić w poście na Facebooku obserwowanie kanału kancelarii na YouTube.
- Przygotowanie FAQ a więc odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – klienci i obserwujący na Facebooku często wysyłają pytania w wiadomościach prywatnych bądź zadają je pod postami. Wiele z tych pytań jest powtarzalnych a odpowiadanie na nie zajmuje sporo czasu. Warto więc stworzyć post z FAQ, czyli odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania i przypiąć ten post u góry tablicy.
- Informowanie o działalności charytatywnej – jeśli kancelaria działa na rzecz środowiska lokalnego lub bierze udział w akcjach charytatywnych, warto o tym informować w postach na Facebooku. Celem takiego działania nie może być jednak chwalenie się dobroczynnością, a próba zachęcenia obserwujących i klientów do wsparcia takich inicjatyw i pomocy.
- Komentowanie jako ekspert prawny wydarzeń z Polski i świata – zagadnienia prawne, administracyjne, gospodarze czy polityczne dla laików są często nie do końca zrozumiałe. Kancelaria adwokacka jako ekspert prawny może w postach na Facebooku komentować aktualne wydarzenia z kraju i świata i informować obserwujących o możliwych przyczynach i skutkach tych wydarzeń.
- Udostępnienie obserwującym możliwości komentowania postów i dodawania opinii – budowanie relacji nie może polegać wyłącznie na przekazie jednostronnym. Warto pozwolić obserwującym na wysyłanie wiadomości prywatnych, komentowanie dodawanych postów oraz umieszczanie opinii na temat kancelarii. Trzeba odpowiadać na te wiadomości i dążyć do dyskusji. Dzięki temu można poznać poglądy i preferencje obserwujących.
- Umieszczanie komunikatów dotyczących pracy kancelarii adwokackiej – nie należy zapominać o tym, że Facebook jest również wizytówką kancelarii, dlatego też zawarte tam informacje powinny być zawsze aktualne. Obserwujący powinni być informowani na bieżąco o każdej zmianie adresu, danych teleadresowych, godzinach otwarcia czy urlopie skutkującym zamknięciem całej kancelarii na kilka dni.