Podstawy promowania kancelarii adwokackiej poprzez marketing internetowy

Podstawy promowania kancelarii adwokackiej poprzez marketing internetowy

Od pewnego czasu przedsiębiorstwa i firmy wszystkich branż zaczęły na pierwszym miejscu stawiać potrzeby klienta. Wiąże się to z faktem, że na rynku jest bardzo duża konkurencja. Wysoka jakość usług czy produktów to za mało. Klienci oczekują również odpowiedniego traktowania, uważnego słuchania ich potrzeb i reagowania na nie oraz nawiązania wzajemnej relacji. Kancelarie adwokackie borykają się z tym samym problemem.

Jak na tak konkurencyjnym rynku zapewnić również najwyższą jakoś obsługi klienta, aby nawiązać z nim stałą relację? Jak zdobywać nowych klientów skoro adwokaci zgodnie z etyką zawodową nie mogą jawnie reklamować swoich usług? Odpowiedź jest prosta – o marketingu kancelarii należy podejść z innej strony. Kodeks Etyki Adwokackiej zabrania reklamy, ale nie informowania o kancelarii, jej usługach czy podejmowanych w niej działaniach. Odpowiednio przekazana informacja może być nawet lepszą reklamą, niż ta standardowa zachwalająca usługi i obiecująca 100% skuteczność.

Klienci kancelarii adwokackiej

Grupa docelowa do której chce dotrzeć kancelaria adwokacka zależy od wielu parametrów. Wpływ na to mają dziedziny prawa jakimi zajmuje się kancelaria, preferencje adwokatów, rentowność powierzonych spraw czy lokalizacja kancelarii. W zależności od tych parametrów, grupa docelowa klientów może być zupełnie inna (płeć, wiek, zawód, status społeczny i rodzinny, miejsce zamieszkania). W związku z tym dotarcie do innych grupy docelowych wymaga podejmowania innych działań marketingowych. Przykładowo, kancelaria zajmująca się wyłącznie prawem rodzinnym powinna szukać klientów poprzez portale społecznościowe takie jak Facebook. Z kolei adwokaci zajmujący się prawem gospodarczym, łatwiej dotrą do potencjalnych klientów poprzez profil na LinkedIn.

Po ustaleniu grupy docelowej klientów, do których kancelaria adwokacka chce dotrzeć, warto podjąć wszystkie, albo część z niżej wymienionych działań marketingu internetowego.

Inwestycja w stronę www dla kancelarii adwokackiej

Nowoczesna, responsywna, atrakcyjna wizualnie strona www z najważniejszymi informacjami (logo, nazwa, dane teleadresowe, zakres usług) oraz przedstawieniem zespołu będzie pierwszą i najlepszą wizytówką kancelarii adwokackiej. Myśląc o dalszym rozwoju kancelarii, warto na stronie prowadzić bloga z artykułami napisanymi przez członków zespołu kancelarii. Warto poruszać zagadnienia prawne, ale w formie zrozumiałej dla laików. Dobrym pomysłem jest także zachęcanie klientów i odwiedzających stronę do zapisania do newslettera. Dzięki temu kancelaria mogłaby wysyłać ciekawe informacje dotyczące swoich usług czy zagadnień prawnych do osób zainteresowanych.

Korzystanie przez adwokatów z reklam Google Ads

Google Ads (wcześniej Google AdWords) to system reklamowy, dzięki któremu w wyszukiwarce na pierwszych miejscach wyświetlają się linki sponsorowane. Takie działanie pozwoli na uzyskanie dużo większej liczby wejść na stronę www kancelarii z fraz kluczowych, które są dla niej najbardziej interesujące np. prawo handlowe, odszkodowania z OC. Jak jednak wskazano, jest to system reklamowy, a jawna reklama jest zabroniona przez Kodeks Etyki Adwokackiej. Dlatego też korzystając z tego systemu należy się skupić na przekazywaniu treści edukacyjnych lub informacyjnych.

Pozycjonowanie strony www kancelarii (SEO)

Alternatywą dla Google Ads może być pozycjonowanie strony internetowej w najpopularniejszej przeglądarce (Google, Chrome). Pozycjonowanie strony internetowej jest jednak działaniem długofalowym i na jego efekty trzeba czekać długo. Nie warto się jednak zniechęcać rozpoczynając takie działania, ponieważ pozycjonowanie strony www kancelarii adwokackiej znacznie poprawi jej pozycję w wynikach wyszukiwania po interesujących kancelarię frazach.

Google Moja Firma – Wizytówka kancelarii adwokackiej w internecie

Google Moja Firma to bezpłatny profil kancelarii adwokackiej wyświetlany w wyszukiwarce w formie wizytówki. Umieścić w niej można lokalizację (Google Mapy), informacje teleadresowe i godziny otwarcia, zdjęcia. Ważne jest również to, że można tam umieszczać opinie o usługach danej firmy, w tym przypadku kancelarii adwokackiej. Osoba szukająca w wyszukiwarce pomocy prawnej łatwo znajdzie informacje o kancelarii, pozna opinię zadowolonych klientów i dzięki temu może zdecyduje się na skorzystanie z jej usług.

Profil na Facebooku dla kancelarii adwokackiej

Nowoczesne narzędzia marketingu internetowego, takie jak media społecznościowe, wykorzystywane są w branży biznesowej, w tym prawnej od niedawna. Warto zwrócić uwagę na to, że Kodeks Etyki Adwokackiej powstał lata temu, dlatego też jego zasady są interpretowane przez branżę prawną z pewną dozą dowolności. Kodeks zabrania jawnego reklamowania usług, natomiast obecność na Facebooku, informowanie o działaniach kancelarii adwokackiej i umieszczanie postów informacyjnych lub edukacyjnych nie jest reklamą. Facebook j jego swobodna forma służy nawiązywaniu i budowaniu relacje z klientami, obserwującymi czy partnerami biznesowymi.

Profil na LinkedIn dla adwokata

LinkedIn to branżowy serwis społecznościowy. Ma na celu nawiązywanie relacji zawodowo biznesowych. Na tym serwisie kancelaria adwokacka lub poszczególni adwokaci mogą dodawać posty dotyczące ciekawych wydarzeń prawnych, zagadnień z różnych dziedzin prawa czy chwalić się swoimi publikacjami. LinkedIn pozwala na nawiązywanie nowych znajomości, które mogą doprowadzić do uzyskania większej ilości klientów. Dodatkowo adwokaci mogą nawiązywać współpracę i wymieniać się doświadczeniami.

Reklamy Facebook Ads – promowanie usług kancelarii adwokackiej

Jak sama nazwa wskazuje, mamy do czynienia z reklamą usług co jest niezgodne z etyką zawodową adwokata. Jednakże kluczowe znaczenie ma treść takiej „reklamy” a nie jej czasami myląca nazwa. Warto korzystać z dobrodziejstw Facebooka i możliwości dotarcia do większej liczby odbiorców, ale z tego narzędzia należy korzystać bardzo ostrożnie. Zawarte w reklamach treści nie mogą w żaden sposób zachwalać usług kancelarii, oczerniać konkurencji czy obiecywać „gruszek na wierzbie”. Skupić należy się wyłącznie na treściach informacyjnych i edukacyjnych.