Jak prowadzić działania marketingowe dla kancelarii adwokackiej, aby nie złamać zasad Kodeksu Etyki Adwokackiej?

Jak prowadzić działania marketingowe dla kancelarii adwokackiej, aby nie złamać zasad Kodeksu Etyki Adwokackiej?

Praca adwokata czy prowadzenie własnej kancelarii adwokackiej, to nie tylko lata nauki trudnych i skomplikowanych zagadnień, ale również szansa na świetlaną przyszłość i wysoką stopę życiową. Tak więc wiele osób decyduje się na wejście na tą ścieżkę zawodu. Oznacza to jednak, że konkurencja w branży prawnej jest bardzo duża i co chwilę otwierają się nowe kancelarie. Osoba szukająca pełnomocnika prawnego ma bardzo duży wybór – co zrobić, aby wybrała właśnie nasze usługi?

Jak promować marketingowo kancelarię adwokacką?

Adwokat jest zawodem zaufania publicznego, dlatego też nie może swoim działaniem i zachowaniem naruszać etyki zawodowej. Kodeks Etyki Zawodowej jest zborem dosyć restrykcyjnych zasad dotyczących tego, jak adwokat może się zachowywać w przestrzeni publicznej, w tym również internetowej. Zgodnie z kodeksem jawna reklama swoich usług jest zabroniona. Jak więc wybić się na tak konkurencyjnym rynku usług prawnych? Jak zdobyć nowych klientów? Jak konkurować z innymi kancelariami?

Zasady Kodeksu Etyki Adwokackiej dotyczące marketingu

  • § 23 Kodeksu Etyki Zawodowej: „Adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego.”
  • § 23b Kodeksu Etyki Zawodowej, Punkt 1: „Adwokatowi nie wolno proponować usług potencjalnym klientom w formie oferty skierowanej do osób, które uprzednio nie wyraziły takiego wyraźnego życzenia.”
  • § 23a Kodeksu Etyki Zawodowej, Punkt 2: „Adwokat może informować o świadczonej pomocy prawnej w sposób zgodny z regułami niniejszego „Zbioru” poprzez:
    • e) przesyłanie informacji za pomocą elektronicznych środków komunikacji na wyraźne życzenie potencjalnego klienta;
    • f) umieszczanie informacji na stronach internetowych oraz umieszczanie danych o tej stronie w katalogach i wyszukiwarkach.”

Interpretacja zasad Kodeksu Etyki Adwokackiej

Powyżej przedstawiono tylko kilka z wielu zasad znajdujących się w kodeksie. Jasno jednak wskazują, że reklamowanie usług kancelarii jest niezgodne z etyką zawodową adwokata. Jednakże przy ogromnej konkurencji na rynku usług prawnych, nie można zrezygnować całkiem z marketingu standardowego oraz marketingu internetowego. Zasady kodeksu pozwalają na informowanie o zakresie swoich działań i w takim właśnie kierunku trzeba prowadzić marketing kancelarii adwokackiej. Czasami odpowiednie informacje o kancelarii oraz dobre opinie na jej temat mogą zapewnić większą liczbę klientów, niż jakakolwiek nachalna reklama.

Działania marketingowe dla kancelarii adwokackich

Żyjemy w czasach szybkiego rozwoju nowoczesnych technologii, ale nie oznacza to, że należy całkiem zapomnieć o standardowych działaniach marketingowych promujących usługi kancelarii adwokackiej:

  • Podejmowanie współpracy z innymi podmiotami i wzajemne polecanie swoich usług klientom (zagraniczne kancelarie lub kancelarie zajmujące się innymi dziedzinami prawa).
  • Udział w konferencjach oraz szkoleniach oraz informowanie o tym swoich klientów na ulotkach, na banerach czy w kancelarii.
  • Publikacje artykułów lub felietonów w gazetach, udzielanie wypowiedzi jako ekspert prawny w gazetach, radiu lub telewizji.
  • Budowanie marki ale i relacji z klientami poprzez wizytówki, ulotki, banery informacyjne, foldery informacyjne.
  • Czynny udział w życiu społecznym na rzecz lokalnej społeczności poprzez udział w akcjach charytatywnych czy udzielanie darmowych porad prawnych.
  • Najstarszą formą marketingu jest tak zwana „poczta pantoflowa”. Należy dbać o obecnych klientów poprzez odpowiednie traktowanie, ponieważ osoby te mogą polecić usługi kancelarii rodzinie i znajomym. Z kolei złe opinie klientów mogą zniechęcić inne osoby do skorzystania z usług kancelarii.

Dostępne dla kancelarii adwokackiej działania marketingu internetowego

W obecnych czasach jedynie połączenie standardowych działań marketingowych z nowoczesnymi, internetowymi działaniami marketingowymi może przynieść kancelarii adwokackiej satysfakcjonujące efekty. Z jakich narzędzi internetowych warto korzystać?

  • Po pierwsze, nowoczesna i responsywna strona internetowa z podstawowymi informacjami, blogiem i newsletterem będzie podstawą marketingu internetowego.
  • Po drugie, aktywne działanie w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube) zapewni dużą ilość kontaktów, obserwujących oraz potencjalnych klientów.
  • Po trzecie, korzystanie z płatnych reklam takich jak Facebook Ads czy Google Ads oraz pozycjonowanie strony (SEO) jeszcze bardziej zwiększy zasięgi internetowe kancelarii.
  • Po czwarte, współpraca z serwisami branżowymi takimi jak LexHelper.pl lub Odzyskaj.info jako ekspert lub pomoc prawna umocni profesjonalizm kancelarii.
  • Po piąte, posiadanie wizytówki Google Moja Firma z informacjami, zdjęciami, opiniami klientów pozwoli zdobyć więcej klientów wyszukujących usług prawnych poprzez przeglądarkę oraz Mapy Google.