Praca adwokata czy prowadzenie własnej kancelarii adwokackiej, to nie tylko lata nauki trudnych i skomplikowanych zagadnień, ale również szansa na świetlaną przyszłość i wysoką stopę życiową. Tak więc wiele osób decyduje się na wejście na tą ścieżkę zawodu. Oznacza to jednak, że konkurencja w branży prawnej jest bardzo duża i co chwilę otwierają się nowe kancelarie. Osoba szukająca pełnomocnika prawnego ma bardzo duży wybór – co zrobić, aby wybrała właśnie nasze usługi?
Jak promować marketingowo kancelarię adwokacką?
Adwokat jest zawodem zaufania publicznego, dlatego też nie może swoim działaniem i zachowaniem naruszać etyki zawodowej. Kodeks Etyki Zawodowej jest zborem dosyć restrykcyjnych zasad dotyczących tego, jak adwokat może się zachowywać w przestrzeni publicznej, w tym również internetowej. Zgodnie z kodeksem jawna reklama swoich usług jest zabroniona. Jak więc wybić się na tak konkurencyjnym rynku usług prawnych? Jak zdobyć nowych klientów? Jak konkurować z innymi kancelariami?
Zasady Kodeksu Etyki Adwokackiej dotyczące marketingu
- § 23 Kodeksu Etyki Zawodowej: „Adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego.”
- § 23b Kodeksu Etyki Zawodowej, Punkt 1: „Adwokatowi nie wolno proponować usług potencjalnym klientom w formie oferty skierowanej do osób, które uprzednio nie wyraziły takiego wyraźnego życzenia.”
- § 23a Kodeksu Etyki Zawodowej, Punkt 2: „Adwokat może informować o świadczonej pomocy prawnej w sposób zgodny z regułami niniejszego „Zbioru” poprzez:
- e) przesyłanie informacji za pomocą elektronicznych środków komunikacji na wyraźne życzenie potencjalnego klienta;
- f) umieszczanie informacji na stronach internetowych oraz umieszczanie danych o tej stronie w katalogach i wyszukiwarkach.”
Interpretacja zasad Kodeksu Etyki Adwokackiej
Powyżej przedstawiono tylko kilka z wielu zasad znajdujących się w kodeksie. Jasno jednak wskazują, że reklamowanie usług kancelarii jest niezgodne z etyką zawodową adwokata. Jednakże przy ogromnej konkurencji na rynku usług prawnych, nie można zrezygnować całkiem z marketingu standardowego oraz marketingu internetowego. Zasady kodeksu pozwalają na informowanie o zakresie swoich działań i w takim właśnie kierunku trzeba prowadzić marketing kancelarii adwokackiej. Czasami odpowiednie informacje o kancelarii oraz dobre opinie na jej temat mogą zapewnić większą liczbę klientów, niż jakakolwiek nachalna reklama.
Działania marketingowe dla kancelarii adwokackich
Żyjemy w czasach szybkiego rozwoju nowoczesnych technologii, ale nie oznacza to, że należy całkiem zapomnieć o standardowych działaniach marketingowych promujących usługi kancelarii adwokackiej:
- Podejmowanie współpracy z innymi podmiotami i wzajemne polecanie swoich usług klientom (zagraniczne kancelarie lub kancelarie zajmujące się innymi dziedzinami prawa).
- Udział w konferencjach oraz szkoleniach oraz informowanie o tym swoich klientów na ulotkach, na banerach czy w kancelarii.
- Publikacje artykułów lub felietonów w gazetach, udzielanie wypowiedzi jako ekspert prawny w gazetach, radiu lub telewizji.
- Budowanie marki ale i relacji z klientami poprzez wizytówki, ulotki, banery informacyjne, foldery informacyjne.
- Czynny udział w życiu społecznym na rzecz lokalnej społeczności poprzez udział w akcjach charytatywnych czy udzielanie darmowych porad prawnych.
- Najstarszą formą marketingu jest tak zwana „poczta pantoflowa”. Należy dbać o obecnych klientów poprzez odpowiednie traktowanie, ponieważ osoby te mogą polecić usługi kancelarii rodzinie i znajomym. Z kolei złe opinie klientów mogą zniechęcić inne osoby do skorzystania z usług kancelarii.
Dostępne dla kancelarii adwokackiej działania marketingu internetowego
W obecnych czasach jedynie połączenie standardowych działań marketingowych z nowoczesnymi, internetowymi działaniami marketingowymi może przynieść kancelarii adwokackiej satysfakcjonujące efekty. Z jakich narzędzi internetowych warto korzystać?
- Po pierwsze, nowoczesna i responsywna strona internetowa z podstawowymi informacjami, blogiem i newsletterem będzie podstawą marketingu internetowego.
- Po drugie, aktywne działanie w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube) zapewni dużą ilość kontaktów, obserwujących oraz potencjalnych klientów.
- Po trzecie, korzystanie z płatnych reklam takich jak Facebook Ads czy Google Ads oraz pozycjonowanie strony (SEO) jeszcze bardziej zwiększy zasięgi internetowe kancelarii.
- Po czwarte, współpraca z serwisami branżowymi takimi jak LexHelper.pl lub Odzyskaj.info jako ekspert lub pomoc prawna umocni profesjonalizm kancelarii.
- Po piąte, posiadanie wizytówki Google Moja Firma z informacjami, zdjęciami, opiniami klientów pozwoli zdobyć więcej klientów wyszukujących usług prawnych poprzez przeglądarkę oraz Mapy Google.